Thursday 25 August 2011

MERDEKA DAN RAYA















Satu hari di hari raya.. Dua hari di hari raya.... Tiga hari di hari raya.. hari2 pun hari raya
satu bulan kita berayaaaaaa.   ehem..ehem. testing2.  Tanggal 31, bulan 8.. 57  hari yg mulia
hari bahagia sambut dngan jiwa yg merdeka...  MERDEKA...MERDEKA..... MERDEKAAAA


 
Bulan ni kemungkinan sambutan hari raya akan bertembung dngan hari merdeka....  waahh, jarang2 berlaku ni. Jadi semua rakyat malaysia dan rakyat yang beragama muslim akan menyambut kedua2 perayaan yang terbesar ini. Jadi, korang semua dah prepair ke nak sambut perayaan ni.  Dah beli baju baru, kasut baru, seluar baru, songkok baru, BINI BARU.... eh! sorry.... salah sebut ni.     YA... kita kembali bab prepair2 ni, kita orang kena ingat juga... sekarang ni bulan kemerdekaan, korang ada tak kibarkan jalur gemilang...  Ade???.. tak de???...   klau ada yg kibar tu... tahniah..  kalau yang takde buat tu.. takpelah. Kita tak boleh paksa, tapi kita kena bangga menjadi anak Malaysia... kita mesti tunjukkan semangat cintakan negara.  Tak susah pun nak kibarkan jalur gemilang tu.  Lekat je kat motor, kat kereta, kat rumah.... siaaaap. tak sampai pun lima minit....  huhuhu.




    Bab raye pulak..... kalau korang nak berbelanje tu, kenalah berjimat cermat janganlah pulak nak bergaya sangat nak mengalahkan artis.... kalau baju yang tahun lepas masih elok masih muat kat badan.. tak payahlah nak membazir nak beli yang baru.. membazir tu kan amalan syaitan, tak baik kita ikut2kan amalan ni. Alamak!!! terlebih sudah... macam ustaz pula aku ni....huhuhuh. Tapi tak salah rasanya aku nasihatkan korang. Kalau boleh nak prepair2 untuk raye ni.. kita buat secara sederhana sajelah, tak payahlah nak berlebih-lebih pula.


Bab makanan pula..... tentu time2 raye ni hidangan yang wajib sekali kita jumpa kat mana2 rumah, tak kiralah rumah banglo, kayu, papan, batu....  sudah tentulah tak lain dan tak bukan abang ketupat, cik rendang, tuan kurma, kak satay.. dan bemacam-macam lagilah.  kalau kuih pulak...  beraneka2 jenis dan bentuk, ada yang bentuk macam MAMBANG panjang, MAMBANG pendek, bujur, tiga segi, heksagon, nonagon, volkswagon....  eem..eeem...  aku pun tak tahulah lagilah bentuk apa lagi.  Tapi... kuih yang betul2 aku suka time raye ni... Kueh...kueh.....kueh....... KUEH TEOW KERANG. haahahah.



Duit raye..... korang nak duit raye tak????... korang cuba try,test, tengok minta kat mak bapak korang.  Dorang bagi apa??... Pelempang!! kah atau duit raye???..hehehe.   Kalau time2 raye ni... tentulah budak2 adalah orang yang paling gembira menyambutnya.  Kenape ek???...   Sebabnya.. itu Fuluslah.... duit raya lah. Olang cina panggil itu ANG PAO lah. Bukan kuih PAO ah.  Time2 rayalah masa untuk bebudak ni memenuhkan poket seluar mereka dengan duit raye. Kalau banyak rezeki tu... adalah sampai beratus-ratus hinggit... Kalau takde tu, adelah juga berpuloh-puloh ringgit. Time raye ni, korang ade bagi tak bebudak tu duit raya... janganlah kedekut sangat, tak salah bersedekah seringgit dua kat budak2 tu. Bukannya selalu, setahun sekali je.  Tapi orang yang kedekut ni, ada kebaikannya juga... percaye tak??. ..kalau orang kedekut ni, senang2 je diorang boleh dapat gelaran Haji. Sebab orang kedekut ni selalunya kan digelar sebagai Haji Bakhil.. jadi, sebab itulah dorang senang nak dapat gelaran Haji.   Orang lain bertahun2 tahun menunggu nak menunaikan haji, mereka pulak senang2 dapat gelaran Haji. hehehehh.


Seterusnya pulak ialah, ziarah menziarahi.   Orang yang paling penting yang harus kita ziarahi dulu adalah orang yang telah meninggalkan kita buat selama-lamanya. (Bab2 ini yang buatkan aku sedih ni)....  Kalau time raya sudah menjadi kebiasaan dan kewajiban kita untuk menziarahi pusara2 orang yang telah meninggalkan kita. Tidak kiralah ahli keluarga kita ataupun saudara mara kita. Jadi, di kesempatan ini... sama2samalah kita sedekahkan al fatihah ke atas orang2 yang telah pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya.....Amin. 
Seterusnya, menziarahi kaum keluarga, sanak saudara, dan rakan-rakan. Ini amat penting dalam mengeratkan silaturrahim sesama kita dan dapat merapatkan lagi perhubungan. Ziarah dan menziarahi adalah amalan yang mulia dan di tuntut oleh rasullullah S.A.W.     Korang tahu tak siapa yang paling kerap menziarahi kita time raya???..  tentulah Budak2 yang selalu menziarahi kita... walaupun kita tak kenal bebudak tu. hehehehh. 



 Aku rasa sampai di sini sajalah aku punya soseh2 ni... sebab ink aku pun dah nak habis.  Jadi kepada korang semua aku ingin mengucapkan  SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI & MERDEKA..MERDEKA...MERDEKA!!!  Yahoooooo









2 comments: